Главна страница :: Предишна статия :: Следваща статия

За кефал около Хасково

oт Акулата

Следващите редове ще бъдат посветени на един риболов на кефал около Хасково, който напрвихме с Лъчо Минев, Боян Маймунков и Ванката Пачулов.

Денят беше Вторник, 8 Април, и мястото, което решихме да изпробваме, беше гьолът на р. Банска над с. Татарево. Спомените ми от миналогодишната кефалова фиеста там (вж. излет 37) не бяха избледнели и ме държаха буден през цялото пътуване, като се има предвид, че вечерта преди тръгването не успях много да поспя, заради излета от Доспат, който писах почти цялата нощ.

И така, някъде след осем сутринта са намирахме до едно кафенце в Хасково, посрещнати от Боян Маймунков и Иван Пачулов. Юри Филипов от Хасково, победителя от състезанието на Зимница, беше възпрепядстван и не можа да се приседини към групата, при което шансовете ни за добро представяне този ден бяха значително по-големи, хехе-е-е, (Наздраве, Юри!).

Заварихме гьола размътен, заради валежите, но разполагах със сигурна информация от Юри, че въпреки това рибата кълвяла доста добре. След като заехме позиции на втичалото на Банска река в гьола, започнахме да подаваме сухи мухи. Рибата не беше се активизирала все още и единствено любопитни уклеи, които по този край наричат "Белурки", побутваха мухите ни. От четиримата от нас, Лъчо беше най-съобразителен и пръв преправи такъма си на нимфа с индикатор, без допълнително утежнение, като имаше предвид, че в самото устие на реката водата се движеше не много бързо. Той беше избрал десният бряг на реката, където течението беше сравнително еднакво пред него, докато ние бяхме отсреща на по-неизгодната позиция за извозване на мухите, заради обратното течение, която се беше образувало до брега пред нас.

Скоро след като Лъчо беше започнал да лови, хвана и първия за деня хубав кефал. Използваше фазанова нимфа на десети номер кука с златна глава четири милиметра.

Тъй като мястото пред мен, не беше удобно за извозване на нимфа, реших да пробвам на интермедиатен шнур и стример, имитаращ малка рибка (поетапни снимки на изработване на мухата може да видите в "муха на месеца"). На едно от поредните подавания и придърпвания, линията ми спря и след като засякох усетих онази добре позната вибрация в пръта, караща кръвта ти да закипи.

Бях закачил и аз хубава риба, която извадих пред фотоапаратите на Лъчо и Ванката. Добро начало на дена, както се казва, "ще има берекет и ще берем мед"

Скоро след мен и Боян заложи на потъващ шнур и един от онези негови лъскащи стримери, които изкушават кленовете и остана доволен. Отчете се подобаващо и той с един хубав клен. Единствено Ванката не беше хванал все още риба и продължаваше да настоява със сухите мухи.

Реших да сменя позицията и преминах от другата страна на реката, заставайки до Лъчо, за да се потопя и аз в магията наречена - риболов на кефал на нимфа с индикатор, като междувременно използвах възможността, докато бях до него, да направя няколко снимки с фотоапарата му на рибите, които улавяше.

Линията, която използвахме беше изградена по следния начин - плуващ шнур с индикатор върху възела, след което монофилен повод и вързана нимфа с метална глава, на растояние от индикатора горе долу, колкото е дълбочината на мястото пред нас. Тя не беше много голяма, варираше от осемдесет сантиметра до метър, метър и двадесет на места.

Не се налагаше да утежняваме линията допълнително, поради това, че течението беше сравнително бавно и нимфата имаше време да потъне до дъното, преди шнура да е преминал през мястото. Риболовът беше доста емоционален. Рибите бяха много хубави и въпреки студената вода добре се дърпаха.

Течението пред мен беше малко по-бързо, а нивото на реката по-плитко, поради което се налагаше да използвам малко по-голяма дълбочина. Заради това и на често закачах дъното и най-различни водорасли. На няколко пъти се наложи да скъсявам дълбочината, докато я направя така, че случаите на забиване на индикатора да бъдат свързани с кълване, а не с дъното на реката.

Докато Лъчо рутинно ги дърпаше на фазнова нимфа, аз от своя страна използвах за муха нимфа, имитация на пупа на ручейник утежнена с четири милиметрова златна глава. С нея съм имал доста незабравими мигове на кефал в устието на река Санданска Бистрица в Струма. На подобна муха ловеше и Боян и също имаше успех, макар и в не толкова изгодната позиция от другата страна на реката.

Самият факт, че хвашахме риби както на светли, така и на тъмни на цвят нимфи и различни стримери, говореше, че рибата просто се хранеше добре и беше значително концентрирана в мястото, което бяхме избрали.

Някои от уловените риби повръщаха малки торни червеи. Използвах една бамбукова лъжица и проверих какво е ял един от кленовете, които Лъчо улови. Освен малките червейчета, голямо количество тиня и всякакви боклуци, които носеше реката можеха да се забележат в канала на лъжицата.

Всички уловени риби връщахме обратно във водата. Повечето от тях бяха с издути кореми и готови да хвърлят хайвера си.

Предстоеше забрана за риболова на кефал и времето и мястото, които избрахме за закриване на сезона бяха перфектни за тази работа.

Към късният следобед, поизпечени като рачета от прежурящото слънце, изпълнени с емоции от изминалия риболов, поседнахме под една дебела сянка да похапнем по някой и друг залък, и заситнихме едно сладко моабетче с нашите домакини, споделяйки емоциите от прекрасният риболов на кефал...

Поздрави на всички, ловящи с мушички!

Снимки: Лъчо Минев и Радо Акулата

Главна страница :: Предишна статия :: Следваща статия

www.akulata.com има за цел популяризирането на мухарския риболов в България.
© 2004-2009 Радослав Кискинов. Всички права запазени.